Τετάρτη 14 Απριλίου 2010

Συνάντηση ομάδας μαθητών μας με την Υπουργό Παιδείας

 
Αντιπροσωπεία μαθητών μας επισκέφτηκε σήμερα το Υπουργείο Παιδείας, συζήτησε με τον δημοσιογράφο κ. Τσίμα και την κ. Δραγώνα, ενώ άκουσε την κ. Υπουργό να αναπτύσσει τα περί Νέου Σχολείου στα πλαίσια του διαλόγου που γίνεται ενόψει των νέων αλλαγών. Προβλέπονται σαρωτικές  αλλαγές στην εκπαίδευση αλλά και στο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών με βάση το νέο σχέδιο για το νέο σχολείο που η λειτουργία του θα αρχίσει από Σεπτέμβριο.
Προσπαθώ να    συνειδητοποιήσω το τι θα αλλάξει, το πώς και με τι μέσα. Σκέφτομαι ότι είναι ένα ενδιαφέρον παιχνίδι να κανονίσω έναν αγώνα λόγων στα πλαίσια του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, όπου από τη μια μεριά τα παρακάτω  20 σημεία – «κλειδιά»  των αλλαγών στην εκπαίδευση: 

 Α. Αναβάθμιση του εργασιακού βίου των εκπαιδευτικών και της αξίας του εκπαιδευτικού έργου. 
1.    Καθιερώνεται Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης ως αναγκαία προϋπόθεση για την είσοδο στην εκπαίδευση. 
2.    Όλοι οι διορισμοί μόνον μέσω ΑΣΕΠ. Οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται από το σχολικό έτος 2012 - 2013 σε όλα τα σχολεία και τις δομές εκπαίδευσης θα είναι αποκλειστικά και μόνον επιτυχόντες σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.  
3.    Τέλος στα περίπλοκα και αδιαφανή κριτήρια. Οι πίνακες προϋπηρεσίας κλείνουν οριστικά στις 30.6.2010. Ακολουθεί μεταβατική διετής περίοδος η οποία κατοχυρώνει τα ώριμα δικαιώματα.
4.    Ειδικό βάρος στην παιδαγωγική και τη γενική παιδεία. Αναμορφώνεται πλήρως το περιεχόμενο και η διαδικασία των εξετάσεων ΑΣΕΠ, οι οποίες θα διεξάγονται ανά διετία.    
5.    Θεσπίζεται για πρώτη φορά ελάχιστος χρόνος παραμονής των εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού και είναι τα 3 έτη.
6.    Εισάγεται ο θεσμός του «δόκιμου εκπαιδευτικού». Ο νεοδιόριστος μόνιμος εκπαιδευτικός παραμένει επί δυο έτη ως «δόκιμος εκπαιδευτικός».
7.    Καθιερώνεται ο θεσμός του Μέντορα του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού.
8.    Τριμελής επιτροπή εισηγείται την παραμονή στην εκπαίδευση ή την μετάταξή του στη διοίκηση του δόκιμου εκπαιδευτικού. Θα γίνεται αξιολόγηση από τον Δ/ντη της σχολικής μονάδας, τον Μέντορα και τον Σχολικό  Σύμβουλο.
9.    Από το «χύμα» χαρτί στην ενιαία ηλεκτρονική διαδικασία προσδιορισμού κενών οργανικών θέσεων και λειτουργικών αναγκών σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
10. Από τους πίνακες επιτυχόντων του ΑΣΕΠ κάθε πρόσληψη για αναπλήρωση ή αντιμετώπιση των κενών, με βάση τη σειρά των ενδιαφερομένων. 
11.   Μειώνεται δραστικά ο αριθμός των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών με στόχο την κατάργηση της ωρομισθίας.
12.Καμία μετάθεση ή απόσπαση δεν θα γίνεται, αν αφήνει κενό που δεν αναπληρώνεται. Η  ηλεκτρονική καταγραφή τους θα επιτρέπει την πλήρη διαφάνεια και προσβασιμότητα στο διαδίκτυο. 
13.Για πρώτη φορά ο ορισμός των μελών των Συμβουλίων επιλογής στελεχών γίνεται υπερκομματικός μέσω της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.
14.Καθιερώνεται πιστοποιητικό διοικητικής ή καθοδηγητικής επάρκειας, ύστερα από επιμόρφωση και εξετάσεις για την επιλογή στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.   
15.Θεσπίζεται για πρώτη φορά συγκροτημένη διαδικασία διοικητικής και παιδαγωγικής – διδακτικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Ετήσια έκθεση δημοσιεύεται στο διαδίκτυο. Ετήσια λογοδοσία στη σχολική κοινότητα και τους γονείς.    
 Β. Βελτίωση λειτουργίας των ΑΕΙ
16.Εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος από την ανάπτυξη ηλεκτρονικού συστήματος διανομής συγγραμμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
17. Μικρότερα και ευέλικτα εκλεκτορικά  σώματα  για εκλογή μελών ΔΕΠ. Νομοθετείται συνεδρίαση τηλεδιάσκεψης με συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού.
18.Αίρονται οι περιορισμοί στην εισαγωγή υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από τη βάση του 10.
 Γ. Ρύθμιση θεμάτων Εκκλησιαστικής εκπαίδευσης
19. Συγχωνεύσεις - καταργήσεις εκκλησιαστικών σχολείων με στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου και εξοικονόμηση πόρων. 
 Δ. Πλαίσιο νομιμότητας και ελέγχου για τις μεταλυκειακές σπουδές
 Τέλος στο θεσμικό και εποπτικό κενό για τα Κολέγια. Δημιουργείται νέο θεσμικό πλαίσιο, στο πλαίσιο της Κοινοτικής νομιμότητας και με ενίσχυση του εθνικού ελέγχου μέσα από την ανάδειξη του αναβαθμισμένου Ε.ΚΕ.ΠΙΣ, για την πιστοποίηση και παρακολούθηση της λειτουργίας δομών μεταλυκειακής εκπαίδευσης. 
 από την άλλη όσα μου γράφει  ένας παλιός μου μαθητής και τα παραθέτω κι αυτά:

"Κατάλαβαν μήπως ότι το Νέο(!) Σχολείο προβλέπει την αξιολόγηση σε αριθμούς και χαρτιά προσόντων τα οποία δε μπορούν να αποτυπωθούν σε αυτά; ότι μετατρέπει τον καθηγητή διά μέσου του ρόγχου της αξιολόγησης σε ιμάντα μεταβίβασης της κυρίαρχης θεώρησης, καταπνίγοντας την τόσο απαραίτητη, για την προαγωγή της γνώσης, αμφισβήτηση; ότι θα βυθίσει τη νεολαία στην εργασιακή περιπλάνηση και ανασφάλεια παρέχοντας στους νέους αποσπασματική γνώση; ότι δεν υπάρχει περίπτωση να θεραπεύσει τις παθογένειες του Παλαιού Σχολείου; ή μήπως μαγνητίστηκαν από το (...) χαμόγελο της αμερικανοτραφούς υπουργού και πιάστηκαν στο αγκίστρι της ψηφιακής μάθησης;"
  
Αντιγράφω και από την Terra Computerata
«Διαβάζω τα σχόλια των δημοσιογράφων για το “πολυνομοσχέδιο” και αναρωτιέμαι πώς τους δώσαμε πτυχίο, αφού από κατανόηση κειμένου μάλλον δεν παίρνουν ούτε τη βάση…
Μιλούν για “Νέα σελίδα στην ελληνική εκπαίδευση”… ενώ οι περισσότερες “καινοτομίες” ισχύουν εδώ και χρόνια. Ο δόκιμος εκπαιδευτικός είναι η λύση; και τι θα γίνει με αυτόν που καίγεται μετά από χρόνια; γιατί όλοι καμένοι δεν θα είμαστε, αφού μας ζητάνε να μπαίνουμε στην τάξη παππούδες και γιαγιάδες με τα υπογλώσσια και τα πιεσόμετρα ανά χείρας;
Οι αρχαίοι ημών το είχαν λύσει το πρόβλημα. Αντίδοση. Οποιος θεωρεί ότι κατέχουμε το πλέον αξιοζήλευτο επάγγελμα, επειδή δεν πιστεύω ότι θα μπορέσει να σταθεί στην τάξη πέραν του ημίωρου, τουλάχιστον ας έρθει να παρακολουθήσει την καθημερινότητά μας. Τι σημαίνει προετοιμασία μαθήματος, διαγωνίσματος, τι σημαίνει διόρθωση εκθέσεων. Πόσοι φιλόλογοι έχουν αποχαιρετίσει την Κυριακή τους διορθώνοντας τις εκθέσεις των μαθητών τους. Εχουν επίγνωση επίσης με πόσες άλλες εξωδιδακτικές εργασίες απασχολούμαστε; Οτι ένα σχολείο χρειάζεται διαρκή γραμματειακή υποστήριξη μόνο και μόνο για να παρακολουθεί τις απουσίες των μαθητών; ακόμη δύο-τρεις λογιστές για τα οικονομικά του;
Αλίευσα και το αμίμητο: Οι αποσπάσεις σε διευθύνσεις και γραφεία εκπαίδευσης θα γίνονται από τα κεντρικά υπηρεσιακά συμβούλια (ΚΥΣΠΕ-ΚΥΣΔΕ) και όχι από τα γραφεία των εκάστοτε υπουργών.
Αυτό ειλικρινά τώρα που το βρήκαν; Πάντα έτσι δεν γίνονταν; μόνο που μέσα στα συμβούλια οι αιρετοί είχαν σκονάκι τις λίστες των βουλευτών και υπουργών.  Τι ακριβώς θα αλλάξει εδώ;
Να μιλήσω για τη βάση του 10; ποιος είναι ο λόγος να διατηρείται στο γυμνάσιο αφού καταργείται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια; Μήπως τώρα δεν αναγκάζονται οι συνάδελφοι να αλλάζουν το 4 που πραγματικά αξίζει ο μαθητής, για να ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση;»
και από το:   Ars Longa Vita Brevis
‘Hot for Teachers’ video produced by L.A. parents protesting school budget cuts | L.A. NOW | Los Angeles Times
"Ο πατέρας μου τη δεκαετία του ‘50 εργαζόταν σε ένα χωριό με 60 μαθητές στην τάξη, πρωί κι απόγευμα, 6 μέρες τη βδομάδα, και το μεσημέρι μοίραζε συσσίτιο! ( Η γνωστή βοήθεια Μάρσαλ)
Τα πρώτα 14 χρόνια της εργασιακής μου ζωής, επειδή εργάστηκα σε ιδιωτικά σχολεία, τα περισσότερα χρόνια είχα 34 μαθητές. Μεταξύ 92 -97επέβλεπα τα παιδιά στην τραπεζαρία κατά την ώρα της σίτισης!!! (Η γνωστή αφαίμαξη των ιδιωτικών σχολείων)
Και στις δύο περιπτώσεις που αναφέρω είναι λογικό ο εκπαιδευτικός να καταφεύγει σε οικονομικές διδασκαλίες, μετωπική διδασκαλία, συχνά τεστ αξιολόγησης με ιδιαίτερη βαρύτητα στο τι δεν ξέρει ο μαθητής και όχι στο τι ξέρει, παντελής έλλειψη της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, τεράστιες ποσότητες  στις κατ’ οίκον εργασίες διότι δεν υπήρχε ικανοποιητικός χρόνος επεξεργασίας της ενότητας στην τάξη. Σε μερικά “καλά” ιδιωτικά σχολεία, αλλά και δημόσια, η παράδοση του μαθήματος ουσιαστικά εξυπηρετεί τις ανάγκες της κατ’ οίκον εργασίας. Με απλά λόγια η μάθηση λαμβάνει χώρα … εκτός τάξης.
Αυτό το μοντέλο μάθησης θα έπρεπε να έχει καταργηθεί αλλά δυστυχώς, λόγω οικονομικών δυσχερειών, φαίνεται ότι έχει προταθεί στο Υπουργείο Παιδείας. Υπάρχει μία πρώτη αποτύπωση εδώ για την κατάσταση που επικρατεί φέτος όπου μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι στη Β’Θμια ήδη ένα μεγάλο ποσοστό τάξεων έχει μαθητές περισσοτέρων των 25. Υπήρξε μία επιστολή διαμαρτυρίας που ενώ δεν την υιοθετώ πλήρως οφείλω να ομολογήσω με έβαλε σε σκέψεις.
Αλλά αλήθεια τι σημαίνει η αύξηση των μαθητών σε μία τάξη;
Τι θα γίνει αν οι 18 μαθητές/τριες που έχω στην τάξη γίνουν του χρόνου 28;
Ας ξεκινήσουμε με ορισμένες παραδοχές.
Ο χρόνος μέσα στην τάξη είναι συγκεκριμένος. Αν χρειάζονται 15 λεπτά για την παράδοση απομένουν 30 λεπτά. Αυτά τα 30 λεπτά θα τα μοιραστούν οι μαθητές. Αν έχω 15- 18 μαθητές τους αντιστοιχούν περίπου  2 λεπτά ανά μαθητή, αν όμως έχω 30 μαθητές τους αντιστοιχούν 1 λεπτό!!! Μη γελάτε, μπακαλομαθηματικά αλλά αληθινά/
Ο χρόνος που διαθέτω είναι συγκεκριμένος. Έχω την οικογένειά μου, τη δουλειά μου, τις υποχρεώσεις και τον ελεύθερο χρόνο μου.
Επεκτείνοντας τις επαγγελματικές μου υποχρεώσεις είναι προφανές ότι θα πρέπει να κάνω κάποια οικονομία χρόνου.  Δεν μπορώ να περιορίσω το διόρθωμα, δεν μπορώ να περιορίσω την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών, πρέπει να προετοιμαστώ για τη διδασκαλία, πρέπει να βρω ακόμα περισσότερες λύσεις… Φυσικά δεν υπάρχει περίπτωση να παραμελήσω την οικογένειά μου.
Για να εφαρμόσω την οριζόντια διάσταση του Αναλυτικού Προγράμματος θα πρέπει να ερευνήσω εφαρμογές, να βρω καλές πρακτικές, να τις προσαρμόσω στην τάξη μου και να τις εφαρμόσω. Με άλλα λόγια θα μου είναι δύσκολο του χρόνου να δημιουργήσω σχολική βιβλιοθήκη, να οργανώσω σχολικές επισκέψεις, να αξιοποιήσω τις ΤΠΕ. Θα πρέπει να κάνω εκπτώσεις. Κακά τα ψέμματα. Οι εκπτώσεις θα γίνουν στα περιττά και περιττά σήμερα θεωρούνται όσα διαφοροποιούν τη μάθηση. Διαφοροποιείται η μάθηση με προσεγγίσεις … όταν ο μαθητής μεταβάλλεται από δέκτη σε ενεργό μέρος της μάθησης… όταν ανακαλύπτει και δε χωνεύει άκριτα… όταν επιλύει πραγματικά προβλήματα αντί να προσαρμόζει λύσεις σε υποθετικά προβλήματα… όταν ο μαθητής ερευνά κι επιλέγει την καλύτερη λύση αντί να αποδέχεται έτοιμες λύσεις… Διαφοροποιείται η μάθηση όταν προτείνεις ένα πιο σύγχρονο μοντέλο μάθησης ή ακόμα καλύτερα όταν προσπαθείς να εφαρμόσεις τις σημερινές παιδαγωγικές και διδακτικές παραδοχές όπως αυτές αποτυπώνονται στα ΑΠΣ, στα ΔΕΠΠΣ αλλά και στη βιβλιογραφία.
Προβληματίζομαι λοιπόν ότι με 30 μαθητές δε θα έχω άλλο χρόνο παρά να εφαρμόσω … όσα έμαθα το 1970, ως μαθητής. Ίσως αυτό είναι το σχολείο που έχουν κατά νου μερικοί. Κρίμα! Eίμαστε στο 2010 και οι φετινοί μαθητές μου θα ολοκληρώσουν την εκπαίδευσή τους το 2019.
Εγώ, λοιπόν, ελπίζω να τη βολέψω και να μην έρθουν νέοι μαθητές. Εσείς;"
Προβληματίζομαι έντονα. Αλλαγές επί αλλαγών, μεταρρυθμίσεις, βελτιώσεις, υπαναχωρήσεις. Το φιλανδικό μοντέλο κοντεύει να μας γίνει εφιάλτης.Μείωση μισθού, 27άρια τμήματα, αξιολόγηση, επιμόρφωση τον Ιούλιο, ο ένας πάνω στον άλλο, μάθημα στο υπόγειο, στο χημείο, θα κάνουμε αίτηση στον συνάδελφο της Πληροφορικής για να μας παραχωρήσει την αίθουσα με τους υπολογιστές, σύνταξη στα 67;, μήπως στα 70; Τα χρήματα για να υλοποιηθούν όλα αυτά υπάρχουν, λέει. Το Σεπτέμβρη πιλοτικά σε κάποια σχολεία και σε δυο χρονάκια όλα θα είναι έτοιμα, στη θέση τους.Κι εμείς είμαστε από τους βολεμένους. Οι νέοι συνάδελφοι;Τι γίνεται μ' αυτούς; Ποια εργασιακά δικαιώματα; Φαύλος κύκλος.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου